De Volksboot 600 is een open kielboot met een ophaalbaar licht midzwaard en een torentuig.
Anno 2015 wordt de Volksboot 600, voor zover bekend, niet meer gebouwd.

Veel van de nog bestaande boten zijn tussen 1970 tot 1993 gebouwd door P. Troost Jachtbouw, met volgens gegevens van het Gelders Archief van 1987 tot 1991 een vestiging in Ruurlo. Daarna zijn er nog boten van dit type gebouwd door de firma Holthausen Composieten in Zevenaar.

Gegevens

Breedte: 2 meter.
Lengte: 6 meter.
Gewicht: 300 tot 450 kilo, afhankelijk van uitvoering en wat je meetelt.
Masthoogte: 7 meter.
Oppervlakte grootzeil: 10 m2.
Oppervlakte fok: 6 m2.
Diepgang: varieert door het ophaalbare midzwaard van 0,20 tot 0,80 meter.

(de meeste van deze gegevens zijn verzameld op internet).

Volksboot 600 versus Polyvalk

Eerst de overeenkomsten. Het zijn allebei open kielboten van polyester en qua afmetingen vallen ze ongeveer in dezelfde categorie. Met 6,65 meter is de Poyvalk, dus de polyester Valk, iets langer dan de 6,00 meter van de Volksboot 600.

De Polyvalk is zwaarder. Van dat extra gewicht zit een aanmerkelijk deel in de zware vaste kiel. Dat betekent gewichtsstabiliteit. Hoe meer een Polyvalk overhelt, hoe meer tegendruk het gewicht van de vaste kiel levert. Door de zware kiel moet je het bij een Polyvalk wel heel erg bont maken, wil de boot omslaat. Door de vrij lichte ophaalbare kiel moet de Volksboot 600 het vooral hebben van vormstabiliteit door de platte twee meter brede bodem. Bij overhellen neemt de tegendruk veel minder toe. Een Volksboot 600 is daarom nog steeds redelijk, maar toch minder stabiel dan een Polyvalk.

Polyvalken zijn zwaar, maar ook degelijk. Daarom kom je ze veel tegen bij zeilscholen en in de verhuur.

De zwaardkast voor het ophaalbare midzwaard van de Volksboot zit in de kuip. Bij het bewegen in de kuip moet je daar rekening houden.

Een Valk heeft een gaffeltuig. Zo'n tuig is complexer dan het torentuig van een Volksboot. Maar de mast van een Valk hoeft daardoor minder hoog te zijn. Met een Polyvalk kun je dan ook vaker zonder de mast te strijken onder hoge bruggen door. Desondanks is, als dat nodig is, het strijken van de mast van een Polyvalk eenvoudiger. De mastvoet van een Polyvalk draait met een mastbout zodanig in een mastgeleider dat de mast bij het strijken niet naar bakboord of stuurboord kan wegklappen. Bij een Volksboot moet je daar handmatig zelf voor zorgen (alleenvarend niet goed te doen en ook met z'n tweeën lastig als de boot niet stabiel maar bijvoorbeeld in stevige golfslag ligt) of werken met een maststrijkinstallatie die wegklappen van de mast naar opzij tegenhoudt.

Terwijl je met een Volksboot minder makkelijk onder ook hoge bruggen doorvaart, is de situatie onder water omgekeerd. Bij ondieptes loop je met de vaste kiel van een Valk en een bijbehorende diepgang van 85 cm makkelijk vast. Haal je het midzwaard van de Volksboot op, dan is je diepgang nog maar 0,20 cm. Met een Volksboot kun je dus ook op heel ondiep water nog uit de voeten.

Een Valk heeft standaard een doft oftewel een bankje achterin de kuip bij het roer. De Volksboot 600 mist zo'n bankje. Maar dat kun je er ook zelf in maken. Daarbij moet je wel bedenken dat het weglaten van een doft bij de Volksboot 600 een reden heeft. Door de mindere stabiliteit is het gebruikelijk dat de bemanning niet in de kuip zit, maar aan de hoge kant op het gangboord.
Een Valk heeft met een gaffeltuig relatief meer zeil bovenin. Langs oevers met lage bosschages vang je daarmee meer wind dan met een torentuig zoals van de Volksboot 600.
 
Tenslotte de trailerbaarheid. Door het ontbreken van een vaste kiel kun je bij een Volksboot volstaan met een lage trailer. Als dat een kanteltrailer is, dan kan de Volksboot bij een helling zelfs zo het water in. Bij een Valk heb je daarvoor een kraan nodig plus een hoge trailer.

Tekening

Onderstaand een bouwtekening, van weliswaar een Volksboot 480, maar het principe van die boot is grofweg hetzelfde, zoals bijvoorbeeld de constructie en werking van de ophaalbare kiel.

 Volksboot 480 tekening


Foto's

Onderstaand foto's van wat mijn exemplaar was. Want hij is in 2015 verkocht. Omdat ik toen overging naar een Efsix, even groot, want ook zes meter lang, maar zwaarder, met meer mogelijkheden (en duurder). De Efsix is een wedstrijdklasseboot. Maar voorlopig vaar ik er recreatief mee. Ik ben meer van het rondkijken dan dat ik gericht ben op snelheid. Hoewel een Efsix wel lekker snel is, en toch stabieler dan een Volksboot 600.