Print
De Efsix is qua afmetingen vergelijkbaar met een Valk en Volksboot 600, want ook ongeveer 2 meter breed en 6 meter lang. Qua opbouw lijken de Efsix en de Volksboot wel op elkaar. Ook de Efsix heeft een ophaalbare kiel en beide hebben een torentuig. Het verschil zit 'm in het gewicht van de kiel. Bij de Efsix is dat zo'n 150 kg, terwijl ik het gewicht van de ophaalbare kiel van de Volksboot schat op 20 kg. Die kiel til je in je uppie op, en uit de boot. Bij de Efsix is dat een ander verhaal. Gedemonteerd, dat wil zeggen los van de rail in de maststut, moet je er zelfs enorm mee oppassen. Als je in de boot aan het klussen bent, en die 150 kg gietijzer valt om en boven op je, dan heb je een serieus probleem. Maar door die kiel is een Efsix wel een heel stabiele en daarmee ook veilige boot. Dat in combinatie met het echt snel zijn van de boot maakt de boot zelfs vrij uniek in de categorie open zeilboten met een lengte van zo'n 6 meter.
 
Net zoals de Volksboot 600 is de Efsix ook een snelle boot die bij ruime wind kan planeren. Omdat de kiel van de Volksboot veel lichter is, is ook het gewicht van de hele boot lager en ligt de Volksboot ook minder diep in het water. De Efsix is dus zwaarder, maar voert weer een paar vierkante meter meer zeil. Op papier zouden ze qua snelheid niet veel voor elkaar moeten onderdoen. Maar ik vind het lastig om dat in de praktijk ook zo te ervaren, onder andere omdat ik een recreatieve en geen wedstijdzeiler ben.
 
Van mijn eigen Efsix heb ik nog geen foto (komt nog wel). Daarom hieronder een voor mij anonieme Efsix, afkomstig van de website van destijds de ontwerper van de Efsix, Van de Stadt Design. Plus hierbij de link naar de site van de landelijke Efsix-vereniging.

 

Een Efsix is zo stabiel dat het in normale omstandigheden zelfs lastig is om 'm om te krijgen. En als dat eenmaal gelukt is, is ie ook weer gemakkelijk rechtop te krijgen. Leeghozen hoeft dan niet. Met de kuip vol water kun je er toch mee zeilen. Dat vaart natuurlijk niet lekker. Maar met de zelflozers open, vaart de boot zich dan vanzelf leeg. Onderstaande twee filmpjes laten dat zien, in de eerste het omkrijgen (lastig), in de tweede het oprichten en 'leegvaren' van de boot (makkelijk).

 

 

Meer filmpjes.

De ontwerper aan het woord

 

Een Efsix in actie.
(zelf vaar ik rustiger oftewel recreatief, maar ook dan is het prettig om in een vlotte boot te varen; bij weinig wind 'slaat ie al aan' als een Valk 'nog niets wil')