De Efsix is qua afmetingen vergelijkbaar met een Valk (en ook de Volksboot 600, elders op deze website), want ook ongeveer 6 meter lang en 2 meter breed. Qua opbouw lijken de Efsix en de Volksboot in ieder geval voor een deel op elkaar. Ook de Efsix heeft een ophaalbare kiel en beide hebben een torentuig. Het verschil zit 'm in het gewicht van de kiel. Bij de Efsix is dat zo'n 150 kg gietijzer, terwijl ik de alumium plaat waaruit de kiel van de Volksboot bestaat, schat op zo'n 20 kg. Die kiel til je dus in je uppie op, en uit de boot. Bij de Efsix is dat een ander verhaal. Gedemonteerd, dat wil zeggen los van de rail in de maststut, moet je er zelfs mee oppassen. Als je in de boot aan het klussen bent, en die 150 kg gietijzer zou losstaan en omvallen, dan kun je daar maar beter niet onder komen. Maar door die kiel is een Efsix wel een heel stabiele en daarmee ook veilige boot. Tegelijkertijd, en dat is het bijzondere van deze boot, is een Efsix echt snel. Een Valk is geen partij voor een Efsix. Dat is ook prettig als je zoals ik geen wedstrijd- maar een toerzeiler bent. Ik heb mijn CWO-diploma's in een Valk gehaald. Ik ging daarmee ook solozeilen (dat je dan wat meer te doen hebt, vond ik leuk). Bij weinig wind, zeg een kleine Beaufort 3, komt er maar weinig beweging in een Valk, terwijl een fatsoenlijk getuigde Efsix dan al lekker 'aanslaat' en gaat 'lopen', is mijn ervaring. Dus: een snelle boot, door de zware kiel veilig want nauwelijks om te krijgen (zie een video hiern), een fijne wedstrijdboot, en tegelijkertijd een boot met voordelen bij heel weinig wind. In de categorie open zeilboten met een lengte van zo'n 6 meter ken ik geen model met dezelfde eigenschappen.

Hieronder een foto van een Efsix in volle actie, afkomstig van de website van destijds de ontwerper van de Efsix, Van de Stadt Design. Plus hierbij de link naar de site van de landelijke Efsix-vereniging.



Zoals al gezegd is een Efsix zo stabiel dat het zelfs lastig is om 'm om te krijgen. En als dat eenmaal gelukt is, is ie ook weer gemakkelijk rechtop te krijgen. Leeghozen hoeft dan niet. Met de kuip vol water kun je er toch mee zeilen. Dat vaart natuurlijk niet lekker. Maar met de zelflozers open, vaart de boot zich dan vanzelf leeg. Onderstaande twee filmpjes laten dat zien, in de eerste het omkrijgen, in de tweede het oprichten en 'leegvaren' van de boot.

 



Nog twee filmpjes, met direct hieronder de ontwerper aan het woord.





Inmiddels is mijn Efsix sinds februari 2021 te koop geweest en inmiddels verkocht.
Ik ben nu 70 jaar, maar de echte reden voor de verkoop is een lastige knie. Ik heb eerder al een kleine sloep gekocht met een elektrische Torqeedo buitenboordmotor, ik experimenteer in die sloep wat met 'vooruitkijkend roeien' (voorbeeld met spullen van GHBoatworks, USA) en kijk voor de toekomst uit naar een grotere sloep (mogelijk wordt dat een aluminium sloep, met dan waarschijnlijk ook weer een elektrische aandrijving).